donderdag 19 april 2012

Blote bast

Terwijl ik vanochtend stond te zweten in een Vinyasa yogaklas dacht ik aan de fimpjes waar ik sinds kort zo verslingerd aan ben. De filmpjes van Ari Seth Cohen die aan de Upper East Side hele oude vrouwen interviewt over hun gevoel voor stijl. Voorafgaand aan de yogales had ik nog een fragment gezien van een negenennegentig jarige vrouw die elke ochtend Pilates doet om in vorm te blijven. Het werkte. Ze had een prachtige rechte rug en een mooi gevormde nek. Ze was de elegantie zelve. http://advancedstyle.blogspot.com/

Een paar dagen eerder was ik op straat een jonge knul tegengekomen. Het was warm en de jongeman had zijn t-shirt uitgedaan en die aan de achterkant bij zijn korte broek ingestopt. Hij liep dus in blote bast over straat. Ik heb daar een ongelooflijke hekel aan. Het zijn namelijk altijd de meest onappetijtelijke figuren die dit doen. Ook mooie lieden als Ryan Gosling moeten natuurlijk gewoon een shirt aan wanneer ze op straat lopen. Hoewel ik minder genegen zou zijn deze klaagzang af te steken wanneer ik Ryan zo zou aantreffen. Kunt U zich nog herinneren dat Sean Penn mensen ging redden (tijdens die orkaan Katrina?) door ze uit het koude water te tillen? Dat noem ik nu functioneel naakt. Daar is absoluut niets mis mee. Het is desalniettemin een afschuwelijke gewoonte van mannen om half ontkleed de straat op te gaan. Deze jongen kon het zo gezegd ook echt niet hebben. Zijn lijf leek op dat van een zeekoe met zwembanden. Hij liep daar ook naar. Of nee, eigenlijk liep hij erbij alsof hij de wereld –en vooral de vrouwen op deze wereld – heel wat te bieden had. Hij had inderdaad heel wat te bieden: veel lichaamsvet maar niet erg veel uiterlijk schoon.

Over de hele linie van zijn schouders prijkten de cijfers 6 8 1983. Zou de jongeman geboren zijn op 8 juni 1983? Dat kon het toch onmogelijk zijn. Zo jong en dan al zo – tsja – dik en lelijk. Ik raakte geobsedeerd door de cijfers en zette mij bij thuiskomst meteen aan het onderzoek. Dochterlief en haar eeuwige honger moesten maar even wachten. Zou het nummer 68: 1983 de Alfa Romeo Spider zijn. Dat is zo’n snelle auto. Misschien fantaseert hij erover eens in het bezit te komen van zo’n exemplaar. Hij achter het stuur en dan zo’n fitte “chick” op de motorkap. In mijn zoektocht naar Het Geheim stuitte ik op een discoliedje uit 1983 uitgevoerd in club 68. Het zou zomaar kunnen. Toch is het meest voor de hand liggend dat de cijfers duiden op een adres. 68-1983 Linapoepoe Street in Hilo, Hawaï. De jongeman wil natuurlijk naar Hawaï verhuizen waar het altijd mooi weer is zodat hij daar de Hawaïaanse vrouwen de stuipen op het lijf kan jagen. Hawaï is vast een fijne plek voor een zeekoe. Een pak van mijn hart en een last van mijn eigen schouders dat ik daar ook weer uit ben. Je moet er niet aan denken dat ik voor zo’n gedrocht ook nog de bibliotheek in zou moeten. Dat ik wekenlang onophoudelijk aan het zoeken zou zijn om de code te breken, met alle nare gevolgen voor mijn dochter van dien.

Zo anders zijn de dames die Cohen fotografeert in New York City, foto’s die te zien zijn op de blog Advanced Style. Rode lippen, felgekleurde glacés, broches met pauwen, boa’s, grote parels, de hele elegante rimram. Zo wil ik ook honderd worden! Wat een zalig gezicht. Ik raad U allen aan om te luisteren naar hun stijladviezen. Wijsheid komt blijkbaar toch met de jaren. Ik maak me alleen zo verschrikkelijk veel zorgen. Zo’n dametje blijft er natuurlijk in wanneer ze die lelijkerd tegen het lijf zou lopen. Je kunt nog zo fit zijn door de dagelijkse Pilates maar zo’n bejaard hart is niet opgewassen tegen zoveel ellende. Ik hoop dus dat de jongeman snel naar Hawaï verhuist. Dat is echt voor iedereen beter.

Dit recept is voor de elegante dames. Het is de chocolademousse van Julia Child. Zalig!

170 gr pure chocolade (minimaal 70% cocoa), in stukjes
170 gr ongezouten boter, in stukjes
60 ml sterke koffie
4 grote eieren, gescheiden
170 gr + 1 el suiker
2 el donkere rum (optioneel)
1 el water
snufje zout
½ tl vanille extract

1. Verwarm een grote pan voor een derde gevuld met heet water. Plaats daar een schaal op waarin je de chocolade, boter en koffie laat smelten. Eenvoudiger gezegd: laat de chocolade au bain-marie smelten. Haal de chocolade zodra het een glad mengsel is geworden van het vuur af.

2. Vul een grote bak met ijswater en zet apart.

3. Zet nu weer een schaal in de pan met het hete water en vermeng daarin de eidooiers, de suiker, de rum en het water. Meng goed door totdat het mengsel dik en romig is.

4. Haal het eimengsel dan van het vuur en zet de schaal in de bak met het ijswater. Roer het eimengsel totdat het dik en afgekoeld is. Roer dan de chocolade bij de eierdooiers.

5. In een aparte kom mixt U de eiwitten met een snufje zout, het makkelijkst gaat dat met een elektrische mixer. Mix net zolang tot U pieken kunt vormen. Meng er vervolgens nog een eetlepel suiker door en klop nog even door. De eiwitten moeten dik en schijnend zijn maar niet stijf. Voeg de vanille toe.

6. Voeg eerst een derde van de eiwitten aan de chocolade toe en dan pas de rest. Meng de eiwitten door de chocolade. Overdrijf dit niet: zodra U geen eiwit meer ziet is het goed. Vul nu Uw leukste verzameling kopjes en glaasjes met chocolademousse en zet minimaal vier uur in de koelkast om op te laten stijven. De mousse au chocolat blijft in de koelkast vier dagen goed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten