Heel vroeger was
er een reclamespotje op televisie dat ontzettend veel invloed heeft gehad op
mijn leven. Het is heel ironisch dat ik me niet kan herinneren voor welk
product de reclame werd gemaakt. Wat ik me wel kan herinneren is een jonge
vrouw met bruin haar. Ze was heel mooi en buitengewoon gepassioneerd. In de
reclame zoent ze, geheel gekleed, een man onder de douche, staat ze in een sexy
overall het huis te witten en zit ze op de bank naar de televisie te kijken.
Volgens mij huilt ze bij een film. Ze ontplooide nog een paar andere
activiteiten die ik alweer vergeten ben maar wat ik me herinner is dit: Ik
wilde haar zijn. Ik wist dat met kleren aan zoenen onder een stromende douche
uiteindelijk ultiem cool zou zijn.
En nu is het dus
Ikea. Ikea zendt nu zo’n geweldige reclame uit dat ik alles van Ikea wil
hebben. Idolaat van Ikea. In het reclamespotje zie je een familie die zich
opmaakt voor de maand december. Het gezin gaat aan tafel, de vrouw des huizes
heeft een vrolijk rood bonte theedoek om haar middel, de kinderen zitten aan
tafel. De gekke oom stunt een beetje met een eetlepel. Dat gezin is dolgelukkig
en dat komt omdat ze alles bij Ikea kopen. Het huis is zo gezellig met dat
kanten tafelkleed en al die fotolijstjes met herinneringen. Allemaal vrolijke
herinneringen. Ik word helemaal week bij het zien van die reclame. Ik heb nu
zelfs een bankje en wasmand van Ikea, iets dat ik tot voor kort voor onmogelijk
had gehouden.
En dan Becel.
Van Becel moet ik soms bijna huilen. Persoonlijk vind ik Becel ook om te huilen
maar ik heb het nu niet over de smaak van dat spul maar over hun reclame. Voor
het hart dat voor je klopt, voor het hart dat naar je verlangt, voor het hart
waarvan je hoopt dat het eeuwig blijft kloppen, voor het hart waarmee je oud
wilt worden. Bij het hart dat je deelt zie je een grote zwangere buik. Het
eeuwig kloppende hart past bij een fragment van een kleinkind dat met zijn opa
in een achtbaan zit. En, voor het verlangende hart zijn daar weer mensen die
gepassioneerd zoenen in stromend water. Dit keer regen. Blijkbaar doet dat het
goed in reclamefilmpjes. Ik zal niet de enige zijn die denkt vaker in de regen
te moeten zoenen.
Als Ikea met
zo’n zoenend stel op de proppen komt dan zweer ik U dat ik het hele assortiment
leegkoop, inclusief die gore geurkaarsen die de onderverdieping bedwelmen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten